MagzNetwork

Peluang Seringkali Mendatang

Dicatat oleh ozay wahid | 1/23/2009 02:48:00 PTG | | 0 ulasan »

Tanpa disedari, peluang selalu saja datang dalam hidup kita. Ia mengetuk pintu kehidupan kita, tapi terpulang sama ada kita dengar atau tidak, terjaga atau sedang lena. Kebanyakan kita tidak bersiap sedia apabila peluang hadir di depan pintu. Ada pula yang takut menggunakan peluang itu kerana bimbang dengan kesukaran-kesukaran yang bakal dihadapi.

Ada juga yang terus meraih peluang itu dan memulakan langkah untuk mengeksploitasinya, tapi sayang, mereka meninggalkannya separuh jalan apabila menghadapi kesulitan dan kesukaran yang datang silih berganti. Manusia dalam kedua-dua kategori di atas adalah orang yang lemah dan gagal.

Orang yang berjaya adalah mempunyai sifat untuk menjadi hero, yang cepat mengambil peluang dan menjadi semakin ghairah serta tekun setiap kali menghadapi cabaran.

Anda akan menjadi manusia yang berdukacita, lemah serta tidak proaktif jika lebih suka melihat kesukaran-kesukaran yang terdapat di dalam peluang itu. Sebaliknya, anda akan menjadi orang yang berjaya dan kreatif apabila melihat wujudnya peluang dalam setiap kesukaran yang dihadapi. Baca ayat di atas sekali lagi supaya anda benar-benar faham maksudnya.

Falsafahnya begini.... Jangan jadikan biji anggur sebagai sebab untuk anda menjauhi buah tersebut; luahkan sebiji demi sebiji.....


 

0 ulasan

Catat Ulasan